Elysium / Eliziejus (2013)

Posted: rugpjūčio 9, 2013 in Mokslinė fantastika, Trileris, Veiksmo

elysium-imax-posterNeillas Blomkampas

Iki 2009 metų beveik niekam nežinomas kinematografas, tuo metu 3D animacijos ir spec. efektų dizaineris, Neillas Blomkampas savo karjerą grindė režisuodamas trumpametražius, futuristinius, dokumentinio pobūdžio filmus, o duonai užsidirbdavo kurdamas TV serialų vizualiką. 2009 m. tapo lūžiu, debiutuojančio režisieriaus karjeroje, kai jis pasauliui pristatė pirmąjį savo pilnametražį trilerį „9-asis rajonas“. Nors iš Blomkampo debiuto, sutartį su juo pasirašiusi „Sony“ nesitikėjo, jog 30 milijonų JAV dolerių kainavusi Blomkampo juosta taps pasauliniu hitu, tačiau vos pasirodęs „9-asis rajonas“ tapo vienu labiausiai diskutuojamų 2009 metų futuristiniu trileriu, sulaukė kritikų bei fanų pripažinimo ir atvėrė debiutantui duris į Holivudo namus.

Nelauktai užgriuvusi sėkmė atnešė kino kūrėjui pripažinimą ir užvertė režisierių pasiūlymais ekranizuoti ir tęsti ne vieną garsią franšizę. Blomkampui buvo pasiūlyta statyti didžiulę, visame pasaulyje, fanų bazę turinčią, „Microsoft“ kompiuterinio žaidimo „Halo“ ekranizaciją, tačiau nė neįpusėjęs, režisierius metė projektą, vėliau interviu teigdamas, jog žinomų franšizių ekranizavimas užkrauna nesuvokiamą atsakomybę, kuri trukdo jo kūrybinei laisvei. Metęs „Halo“ projektą Blomkampas ėmė braižyti antrojo savo kūrinio „Eliziejus“ pamatus.

„9-asis rajonas“ ne tik kad atnešė „Sony“ finansinę sėkmę, tačiau režisieriaus novatoriškumas ir originalios idėjos pačiam Blomkampui paspendė spąstus, mat aukštus įvertinimus susižėręs debiutas, sužadino fanų viltis sulaukti dar vieno, kvapą gniaužiančio režisieriaus projekto. Į savo paties spąstus Blomkampas neįkliuvo ir kino pasauliui pristato antrąjį savo filmą „Eliziejus“.

Eliziejus

Jau savo trumpametražiuose filmuose, režisierius narstė politines, rasistines žmonių, ateivių ir mašinų tarpusavio santykių peripetijas, kurios finalinę formą įgavo „9-ajame rajone. Kino kūrėjas lieka ištikimas savo „religijai“ ir pūvančio pasaulio temą nešasi į „Eliziejų“.

2145 metai. Žemė viršija žmonių populiacijos rodiklius, o jos paviršius virtęs lūšnynais nusėta dykyne. Žemėje laikas stovi vietoje, planeta nustojo progresuoti, čia klęsti skurdas ir nusikalstamumas. Kitoks gyvenimas verda Eliziejuje – dirbtinėje kosmose stotyje, į kurią persikėlė visas Žemės elitas. Čia vyrauja harmonija, Eliziejaus gyventojai mėgaujasi padoriu ir tobulu pasauliu. Tokio gyvenimo nori ir žemiečiai.

Tobulo pasaulio tema jau ne kartą buvo gvildenama įvairiose medijose, tiek kine, tiek animacijoje, komiksuose, televizijos serialuose. Teigti, jog Blomkampas ant stalo atneša novatorišką utopijos ir pūvančio pasaulio viziją nereikia, tačiau džiugina, jog režisierius nekopijuoja jau matytų ir eksploatuotų idėjų.

Visų pirma, „Eliziejus“ yra veiksmo trileris, tad numetus režisieriaus nagrinėjamas utopijos problemas čia vis dar yra į ką pažiūrėti. Nenutrūkstanti, kruvino veiksmo grandinė – dar vienas „Eliziejaus“ arkliukas. Novatoriškai atrodo ir Blomkampo išgalvoti Eliziejaus technologijos stebuklai. Dauguma mokslinės fantastikos žanro kūrėjų atsigręžia į kino archyvų klodus, bei kompiuterinių žaidimų modelius. Blomkampas diktuoja savo paties madas, kurių ištakos užsimezgė dar jo trumpametražiuose projektuose.

Darbas su specialiaisiais efektais sukrovė Blomkampui nemenką patirties kraitį, kurį jis išnaudoja statydamas „Eliziejų“. Režisierius nesikuklindamas naudoja visas, kino pramonėje žinomas spec. efektų technologijas. Čia ir įspūdingi „CGI“ modeliai ir „slow-motion“ efektai, masiškai populiarėjantis kameros rakursas per herojaus petį, kompiuterinių žaidimų išrastas ir dažnai naudojamas judesių suliejimo „Blur“ efektas, bei ypač Blomkampo mėgstama drebanti kamera.

Eliziejaus žvaigždynas

Su Neillu Blomkampu, vėliau aktorius, prodiuseris ir režisierius, Sharlto Copley susipažino, kai Neillui buvo dar 16. Būtent jis suteikė galimybes ir pastūmėjo Blomkampą siekti trokštamos vizionieriaus ir spec. efektų dizainerio karjeros. Atsidėkodamas, Blomkampas pagrindinį vaidmenį „9-ajame rajone“ atidavė savo rėmėjui. Nežinomas, iki tol didžiajame kine, tik „A-komandoje“ debiutavęs aktorius pademonstravo išskirtinį talentą, kuris Pietų Afrikos Respublikos piliečiui garantavo rolę ir sekančiame Blomkampo projekte. Čia jis charizmatiškas, ypač žiaurus psichopatas, pagrindinis, filmo herojaus Matto Damono varžovas, akimirksniu tapsiantis žiūrovu favoritu.

Damoną matome dažniau, bet pasmerkęs smurtą kino ekrane ir palikęs „Borno“ franšizę, aktorius vaidmenis gaudavo romantinėse komedijose arba dramose. Rodos, Damonas išsižadėjo savo įsitikinimų ir grįžo, kad vėl taptų subines spardančiu herojumi.

Veteranė Jodie Foster, dar vienas saldainis aktorių amatu besimėgaujantiems kino gurmanams. Šaltakraujiška, išdidi ir tvirtai už savo įsitikinimus stovinti Eliziejaus sekretorė, pasiryžusi imtis bet kokių priemonių, kad apsaugotų Eliziejaus šventovę.

Antrasis Neillo Blomkampo kūrinys nepasiekė „9-ojo rajono“ šlovės ir neperlipo paties režisieriaus sau užkeltos kartelės, tačiau jokiu būdu į savo spąstus Blomkampas neįkliuvo ir pastatė ko gero geriausią šių metų mokslinės fantastikos žanro trilerį.

9/10

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s